Hogyan működnek együtt a mérnök és közgazdász hallgatók?
Egy felmérés tanulságai
Hogyan működnek együtt a mérnök és közgazdász hallgatók?
Egy felmérés tanulságai
Itt: Világpolitika és Közgazdaságtan 4. évfolyam, 2. szám
Szabó Csege
egyetemi hallgató, Budapesti Corvinus Egyetem
Absztrakt
Find the abstract in English here.
A magyar és nemzetközi gazdasági környezetben egyaránt mindinkább megmutatkozik, milyen fontos szerepet játszik a mérnökök és a közgazdászok közötti hatékony együttműködés. Európai szinten versenyképességi lemaradást jelent, hogy a mérnökök által létrehozott innovációk gyakran nehezen alakulnak át üzleti értékké, így nem kerülnek megvalósításra. Ez a probléma Magyarországon is égető, ezért elengedhetetlen, hogy a felsőoktatási intézményekben már a képzés során olyan helyzetek teremtődjenek, amelyek fejlesztik a hallgatók közti kooperációs készségeket. Ennek egyik fő célja a két szakterület (mérnök és közgazdász) képviselőinek kölcsönös megértése és közös motivációs, illetve támogatási módszereinek kialakítása. Különösen igaz ez a mérnökökre, akiknek gyakran akár „a gyártósornál” dolgozva is folyamatos koordinációt, iránymutatást és interakciót kell biztosítaniuk a munkatársak számára. Jelenleg azonban komoly hiány mutatkozik abban, amit a „mérnöki középhad” kialakításának neveznek: vagyis olyan magasan képzett, de a gyakorlatban is jól szervező, alkalmazkodó szakemberek csoportjában, akik a vezetői és üzleti szemléletet is képesek ötvözni. Nemeslaki András a Köz-gazdaság folyóiratban megjelent interjújában mutat rá e problémára, kiemelve, hogy hazánkban különösen nagy szükség lenne a két terület közötti mélyebb párbeszédre és együttműködésre.
Ezen elemzés elsődleges célja, hogy az oktatási intézmények számára iránymutatást adjon arról, hogy mely területek igényelnek extra figyelmet a mérnökök és közgazdászok közös munkára való felkészítése során. Az alábbiakban bemutatott tapasztalatok a Neumann János Egyetem (NJE) Közgazdaságtan 1. tantárgyának 2024. őszi félévben megvalósított beadandó feladataival kapcsolatos hallgatói véleményekből származnak.